Oana Gheorghiu de la „Dăruiește Viață” critică suspendarea operațiilor non-urgente: „Consecințele se vor vedea în perioada următoare”

Suspendarea internărilor și operațiilor pentru pacienții care nu sunt cazuri de urgență va produce consecințe care se vor vedea în lunile și anii următori, avertizează Oana Gheorghiu, co-fondatoare a Asociației Dăruiește Viață, ONG care a construit două spitale modulare ATI COVID în pandemie, într-o postare făcută marți pe Facebook. Ea subliniază că o soluție pe care ar fi putut să o găsească autoritățile este de a solicita sprijinul spitalelor private.

„Înțeleg perfect ce se întâmplă în sistemul de sănătate, înțeleg că nu face față și că e o situație cum nu a mai trăit România. Totuși au trecut 18 luni în care pacienții cronici și mai ales cei oncologici nu au avut acces la tratamente sau diagnosticare. Consecințele se vor vedea în perioada următoare, în lunile și anii următori, dar cine să evalueze afevărata situație și cui să-i pese?”, scrie Oana Gheorghiu pe Facebook.

Ea subliniază că dreptul pacienților noncovid la îngrijiri medicale „trebuie să fie respectat de către statul român” și ar fi existat soluții dacă autorităților le păsă mai mult „decât de bătălii politice”.

„Soluții? Da, sunt sigură că dacă guvernului i-ar fi păsat mai mult de oameni decât de bătălii politice le-ar fi găsit. Eu zic doar una: parteneriate cu spitale private, pe termen limitat, astfel incât și dreptul pacienților noncovid de a beneficia de îngrijire să fie respectat. Vocea acestor oameni nu e stridenta, nu se aude acolo sus…Nu se aude, nu contează, așa funcționează România”, completează co-fondatoarea „Dăruiește Viață”.

Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a anunțat luni seară, la finalul ședinței de Guvern, că din cauza creșterii numărului cazurilor de COVID-19, managerii unităților sanitare publice cu paturi vor suspenda „internările pentru intervenții chirurgicale și pentru alte tratamente și investigații care nu reprezintă urgențe”, cu anumite excepții, pentru 30 de zile.

Șeful DSU a precizat că „prevederile nu se aplică urgențelor, femeilor însărcinate care necesită controale obligatorii, pacienților cu afecțiuni oncologice cronice sau care necesită proceduri de dializă”.

Libertatea