Profu’ care transformă personajele lui Caragiale în benzi desenate: „Elevul nu mai e stresat că nu înțelege o operă”

Profu’ care transformă personajele lui Caragiale în benzi desenate: „Elevul nu mai e stresat că nu înțelege o operă”

Pristanda, Trahanache, Felix și Otilia sau Sobiețki și românii devin personaje de benzi desenate prin imaginația lui Mihai Grăjdeanu. Copiii înțeleg mai ușor o lecție predată la școală cu ajutorul acestor povești colorate, scrie Școala 9.

La 34 de ani, Mihai Grăjdeanu pregătește noile generații de artiști de benzi desenate (BD). Ține ateliere pentru copii în școli și muzee și predă, alături de profesori, opere literare și lecții de istorie cu ajutorul personajelor și căsuțelor de dialog desenate cu creta pe tablă. A adus pe băncile elevilor banda desenată educativă, în care a transpus romane și alte texte din literatura română, dar și episoade din istoria, mai recentă sau nu, a românilor.

Prin proiectele sale de comic books dedicate elevilor de gimnaziu și de liceu, Comics Didactic, Legendele Dacilor și BD Historia, vrea nu doar să promoveze arta benzii desenate în rândul celor mai tineri dintre noi, ci și să-i ajute pe aceștia să-și dezvolte imaginația și capacitatea de a înțelege o lecție la școală. În special la orele de română, unde analiza pe text este foarte importantă.

„Am adus un pic de relaxare. E mai ușor de înțeles ceea ce vrea profesorul de la elevi și luăm în considerare și elevii și cum se simt ei. Să scape de acea presiune că nu au înțeles opera după ce au citit. Banda desenată vine în ajutorul elevilor”, spune pentru Școala 9 desenatorul născut în Constanța.

De la copilul care transpunea filme în BD la profu de BD

Pasiunea lui pentru banda desenată a început pe când avea 10-11 ani. Transforma în peisaje și personaje, cu creionul pe hârtie, scenele pe care le vedea în filmele de la televizor, de acțiune și de aventură. Sau cu dinozauri.

Prin 2010 a făcut primele ateliere de comic books pentru copii. Mihai a traversat de-atunci jumătate de țară, ajungând în peste 20 de orașe, printre care București, Brașov, Constanța, Sibiu, Râșnov și Galați. A organizat nenumărate expoziții de benzi desenate în școli și muzee și a participat la mai multe festivaluri tematice. În 2016, a reprezentat România la Festivalul Internațional de Benzi Desenate din Bruxelles, Belgia, iar un an mai târziu, la Salonul de Benzi Desenate din Veles, Macedonia.

De șapte ani predă în școlile din București și din țară, acolo unde este invitat, de obicei în „Săptămâna altfel”. De patru ani însă ține săptămânal cursuri de bandă desenată aplicată în două școli private, pentru copiii din clasele primare și gimnaziale din București, la Montessano, unde ora este în curricula obligatorie, și Aletheea.

La un moment dat, s-a gândit cum îi poate ajuta pe elevi, dincolo de a-i aduce în universul personajelor BD?

Așa s-a născut, în 2017, Comics Didactic, reviste ce conțin opere din literatura română transpuse în bandă desenată: „O scrisoare pierdută”, „Bubico”, „Câinele și Cățelul”, „Enigma Otiliei”, „Făt-Frumos din Lacrimă”, „Hagi Tudose” și „Sobieski și românii”.

Cum arată o oră în benzi desenate

Titlurile nu au fost alese întâmplător, spune Mihai, ci cu scopul de a fi abordate mai multe genuri literare și să acopere mai multe categorii de vârstă. A păstrat textul original și a construit grafic personajele și cadrele după modul în care au fost descrise de autori, adaptându-și propriul stil după cel al autorilor.

Pentru că stilul, la fel ca păstrarea dialogului original și a descrierii scenelor, este important în transmiterea mesajului, subliniază artistul. De exemplu, personajele din „O scrisoare pierdută” sunt desenate caricaturist, pe când cele din „Sobieski și românii” sunt mai serioase.

Dialogurile alese în pagini prezintă întotdeauna momentele principale ale textului.

Mihai predă banda desenată în special la orele de literatura română și istorie, unde se folosește și de revistele Comics Didactic.

Dar ajunge să construiască povești și în jurul lecțiilor de biologie și chimie. Întotdeauna în colaborare cu profesorul de la ora respectivă. Discută tema cu el, apoi își construiește personajele prin a căror voce va transmite informațiile care trebuie să ajungă la elevi.

„Este o colaborare între mine, autorul de benzi desenate, și profesor. Mai departe, metoda mea de predare este preluată de învățător sau profesor. S-a întâmplat de multe ori ca profesorul să predea mai departe văzând atelierul de benzi desenate pe care l-am făcut, să folosească metoda Comics Didactic de a preda prin benzi desenate”, povestește Mihai Grăjdeanu.

Metoda predării prin benzi desenate în școli, așa cum o folosește Mihai, promovează citirea în paralel. Adică revista Comics Didactic trebuie să rămână doar un suport pentru cursuri, nu poate înlocui citirea operei, atrage atenția artistul. Același lucru e valabil și pentru lecțiile de istorie.

Mihai îi încurajează pe cei mici să-și facă propriile benzi desenate după anumite fragmente din textul sau lecția studiată. E un exercițiu bun, spune el, care îi ajută pe elevi să rețină și să înțeleagă mai repede și mai ușor un anumit text sau o anumită scenă dintr-un text.

Continuarea, pe Școala 9

Libertatea