Remote work sau muncă la birou? O întrebare cu răspuns multiplu (PUBLICITATE)

Remote work sau muncă la birou? O întrebare cu răspuns multiplu (PUBLICITATE)

Pandemia de coronavirus a schimbat semnificativ felul în care angajații se raportează la spațiul de lucru și la modul în care își desfășoară activitatea. Provocările pe care au fost nevoiți să le depășească atât managerii, cât și salariații au deschis discuții importante despre avantajele și dezavantajele muncii remote, precum și despre felul în care spațiile de birouri ar trebui amenajate, astfel încât toată lumea să se simtă în siguranță și să poată să își desfășoare activitatea eficient.

Țara noastră s-a clasat, mulți ani, pe ultimele locuri în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul persoanelor care muncesc remote. Situația s-a schimbat anul trecut, când procentul angajaților care au lucrat de acasă a depășit 20% din totalul acestora. Deși pare puțin, este un pas important pentru România, având în vedere faptul că în 2019 procentul era de doar 1%.

Studiile la nivel mondial arată că, în viitor, sistemul de lucru hibrid va funcționa foarte bine. Acest lucru presupune atât prezență la birou, cât și muncă de acasă. Majoritatea angajaților își doresc să se simtă în siguranță la locul de muncă, iar managerii sunt dispuși să ia măsuri atât în ceea ce privește organizarea spațiilor de birouri, cât și în privința metodelor de igienizare a locului de muncă, implementându-se astfel soluții precum IMMUNE™ Building Standard, un standard open-source, ce conține peste 130 de măsuri sanitare, de inginerie, arhitectură și operaționale, menite să îmbunătățească reziliența spațiilor interioare în fața riscurilor pentru sănătate.

Siguranța angajaților, prioritatea de bază pentru a asigura buna funcționare a afacerii

Sănătatea angajaților ar trebui să reprezinte prioritatea principală a oricărui lider. Ultimul an a arătat că, în multe domenii, activitatea profesională poate fi desfășurată, în bune condiții, și de acasă. Însă, lipsa interacțiunii fizice, pe termen lung, poate afecta productivitatea. Drept urmare, sistemul de lucru hibrid este o alegere viabilă. Pentru aceasta, managerii trebuie să se asigure că mediul de lucru este unul care să le ofere angajaților sentimentul de siguranță. Pe de o parte, amenajarea spațiului de lucru respectând o distanță corespunzătoare între birouri, precum și crearea unor săli de ședințe încăpătoare și a unor spații de relaxare sunt măsuri pe care mulți angajatori le-au luat înainte ca salariații să revină fizic în companie. Pe de altă parte, igiena este un alt aspect de care angajații se preocupă și un mediu de lucru sănătos îi poate determina să vină mai încrezători la birouri.

Drept urmare, e nevoie ca fiecare angajator să se asigure că oferă salariaților un mediu de lucru sigur și sustenabil. O soluție ușor de adoptat în acest sens este IMMUNE Building Standard™.

Comunicarea, necesară pentru ca angajații să fie productivi

Printre avantajele pe care angajații le-au observat în ultimul an, de când au început să lucreze mai mult de acasă, s-a numărat și programul flexibil. Cei mai mulți angajatori au înțeles nevoia subordonaților de a lucra în perioadele în care sunt mai eficienți. Însă, a fost nevoie de implementarea unui sistem de comunicare foarte solid, iar menținerea acestuia și în perioada următoare, când unii vor continua să lucreze de acasă ori se vor întoarce la birouri, iar alții vor trece la sistemul hibrid, reprezintă o necesitate.

Comunicare a fost piatra de temelie în primele luni de pandemie, când angajații s-au adaptat muncii de acasă. Rolul managerilor a fost și este în continuare să asigure o bună comunicare între angajați, precum și între aceștia și clienți, dar și să îi ajute să se concentreze asupra sarcinilor zilnice și să își atingă potențialul.

Platformele online (Zoom, WhatsApp, Skype) au reprezentat principalele instrumente de comunicare în această perioadă. Chiar dacă angajații se vor întoarce la „normalitatea“ de dinainte de pandemie, este important să nu se piardă obiceiurile bune pe care le-au câștigat în această perioadă, printre care rezolvarea rapidă a problemelor printr-o bună comunicare la distanță.

Creșterea gradului de încredere a angajaților, prin implementarea unor măsuri de siguranță eficiente la locul de muncă, precum și menținerea unei comunicări bune atât între colegi, cât și între salariați și manageri ori clienți sunt măsuri importante care pot asigura productivitatea unei afaceri.

Sursă foto: Halfpoint/ Shutterstock

Libertatea