”Timp de ecran” – sfaturi utile pentru părinții care vor să limiteze accesul copiilor la ecrane

”Timp de ecran” – sfaturi utile pentru părinții care vor să limiteze accesul copiilor la ecrane

Pandemia de coronavirus și digitalizarea inclusiv a învățământului, pentru limitarea răspândirii virusului, au dus la o folosire mai intensă a ecranelor, în rândul copiilor de vârste mici și medii. Tocmai de aceea, numeroși părinți tind să limiteze folosirea electronicelor și a ecranelor în timpul liber.

În vreme ce ecranele sunt parte a culturii actuale și ne oferă facilitează tuturor accesul la informație și nu numai, pot avea și consecințe mai puțin sănătoase. De aceea, beneficiile reducerii ”timpului de ecran” în rândul copiilor pot viza sănătatea lor fizică, dar și pe cea emoțională. Studiile asociază folosirea redusă a ecranelor cu o stare de sănătate bună, cu o rată mai mică a obezității, dar și cu avantajul de a avea mai mult timp pentru joacă și explorare. Acest lucru este valabil în special pentru copiii care petrec mult timp la computere, laptopuri și tablete, pentru a învăța. Pentru cei care fac școala online, e important ca expunerea la ecrane să fie întreruptă cu pauze de activitate fizică.

Recomandările Academiei Americane de Pediatrie recomandă ca timpul de ecran să nu depășească anumite intervale, în funcție de vârsta copiilor, astfel:

Copiii cu vârste de până la 2 ani nu ar trebui să petreacă deloc timp în fața ecranelor;Pentru copiii cu vârste cuprinse între 2 și 12 ani, perioada recomandată este de o oră pe zi;Pentru adolescenți și adulți, timpul de ecran nu ar trebui să depășească două ore zilnic, indiferent dacă acesta este petrecut cu o consola jocuri sau pentru utilizarea rețelelor sociale.

Limitarea timpului de ecran poate ajuta părinții și să aibă mai mult control asupra aplicațiilor pe care le folosesc copii, asupra rețelelor de socializare pe care sunt activi și asupra conținutului pe care îl consumă la televizor și pe internet. De altfel, părinții au acum la îndemână mai multe soluții pentru restrictii control parental, în acest scop.

Deși efectele ecranelor asupra copiilor nu sunt încă pe deplin înțelese și se studiază în continuare, părinții vor să se asigure de binele copiilor lor. În plus, ecranele afectează deopotrivă și adulții, crescând riscul obezității, al apariției tulburărilor de somn și al relațiilor deficitare.

Pentru copii, în special pentru cei aflați la vârsta adolescenței, există studii privind efectele negative în sfera relațiilor umane, efecte care pot duce la anxietate, depresie și deficit de atenție. 

Tocmai de aceea, avem câteva sfaturi utile pentru toți părinții care vor să limiteze petrecerea timpului liber în fața ecranelor pentru copii:

Fii responsabil. Setează așteptările copilului și nu îi smulge ecranul din fața ochilor, pe neașteptate și de nicăieri. Stabiliți împreună obiective și reguli, pentru a vă atinge scopul comun de a petrece mai puțin timp în fața ecranelor și a vă bucura și în alte modalități de timpul liber.Fii realist. În cazul în care copilul tău petrece mult timp în fața televizorului, a laptopului, a tabletei sau a telefonului, nu îți propune să reduci drastic și brusc acest obicei. Setează obiective mai mici, mai ușor de atins. Dacă vrei să ajungi la intervalul recomandat de către pediatri, de o oră sau două pe zi, poți începe prin înjumătățirea timpului petrecut în fața ecranelor în prezent sau prin reducerea treptată, cu câte o jumătate de oră pe sesiune, a folosirii dispozitivelor.Fii prezent. Dacă vrei ca micuțul tău să nu simtă nevoia refugiului în ecrane, oferă-i timpul și atenția ta. Petreceți timp de calitate împreună în fiecare zi, după școală și serviciu și arată-ți interesul, bunăvoința și aprecierea cu fiecare ocazie.Ține tentațiile departe. În perioadele în care nu folosiți dispozitivele cu ecran, le puteți pune împreună la încărcat sau într-un spațiu dedicat, pentru a nu fi tentați să le folosiți. Această regulă este importantă și pentru tine, nu doar pentru copilul tău.Creează zone în care folosirea telefoanelor mobile și a tabletelor este interzisă. De exemplu, atunci când luați masa împreună, în familie, nu aveți de ce să țineți dispozitivele mobile la îndemână.Bucură-te de exterior. Mergeți împreună afară. Puneți telefoanele deoparte și plimbați-vă, jucați-vă, bucurați-vă de vreme, de frunzele căzute, de pomii înverziți, de iarbă. În acest fel, nivelul endorfinelor va crește odată cu entuziasmul vostru, în timp ce sănătatea fizică și emoțională a ta și a copilului tău vor avea doar de câștigat.

Limitează timpul de ecran și prelungește-l pe cel alocat creativității și curiozității, atât când vine vorba despre copilul tău, cât și când vine vorba de tine. Oferă-i toată atenția ta și petreceți timp împreună, pentru a beneficia de o stare de sănătate optimă.

Sursă foto: Pexels

Libertatea