Umilința televiziunii publice. La primele două posturi ale TVR se uită 3,24% dintre românii care deschid televizorul

Umilința televiziunii publice. La primele două posturi ale TVR se uită 3,24% dintre românii care deschid televizorul

Cifrele lunii septembrie arată decăderea televiziunii cu peste 2.000 de angajați.  

Am primit zilele trecute un comunicat de presă de la serviciul de comunicare al Societății Române de Televiziune (SRTV) intitulat „La mulți ani, TVR 3!” Mai trăiește TVR 3? – m-am întrebat, știind foarte bine că mai funcționează, dar nu se remarcă prin ceva deosebit în spațiul public. Este un canal cuminte, discret, fără campanii de promovare, pierdut pe telecomandă.

Conform obiceiul împământenit de multă vreme în rândul companiilor mari și mici, care generează tot felul de comunicate de presă despre activitatea lor (cu informații mai mult sau mai puțin relevante, unele de-a dreptul stupide), Televiziunea Română a găsit de cuviință să marcheze printr-un comunicat de presă aniversarea a 13 ani de la lansarea canalului TVR 3. Cum a trecut timpul! – m-am mirat. Televiziunea TVR 3, care difuzează producțiile studiourilor teritoriale TVR Iaşi, TVR Craiova, TVR Cluj, TVR Timişoara și TVR Târgu Mureş, a fost lansată în timpul mandatului președintelui Alexandru Sassu al SRTV, decedat la sfârșitul lunii septembrie a.c. 

În urmă cu 13 ani, lansarea TVR 3 a stârnit niște comentarii în presă și în mediile politice, susținându-se că ar avea un interes dubios și că ar fi un suport de promovare electorală pentru PSD. Comentariile au fost uitate repede (cum se întâmplă în România) și TVR 3 a rămas în portofoliul televiziunii publice, devenind un fel de canal regio-cultural, care încearcă să estompeze regretele și frustrările desființării TVR Cultural. 

<strong>Desființarea TVR Cultural a fost o altă manevră de-a dreptul prostească în mandatul altui președinte catastrofal al TVR, Claudiu Săftoiu. </strong>

Noroc cu TVR 3, care a difuzat în acest an programele de la Festivalul „George Enescu” și Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, pentru că pe TVR 1 nu și-au găsit locul! 

Comunicatul „La mulți ani, TVR 3!”, care marchează 13 ani de emisie pentru o televiziune foarte mică, este redactat în limba uscată a corporatiștilor (măcar de-ar fi TVR o corporație!), respectând rețetele unor astfel de „creații” care umplu aiurea poștele electronice.

Acesta conține și o declarație a Ramonei Săseanu, director general interimar al SRTV. Ea a spus, printre altele, (probabil i-au scris oamenii de la Comunicare și șefa a aprobat): „TVR 3, la capitolul programe culturale, oferă publicului emisiuni și transmisiuni culturale, îndeplinindu-și astfel misiunea publică. Așadar, felicitări TVR 3 și echipelor de la TVR Cluj, Craiova, Iaşi, Timişoara, Târgu Mureş şi Bucureşti!”.

Ramona Săseanu. Foto Hepta

Felicitări pentru ce anume? Pentru împlinirea a 13 ani? Pentru programele culturale? Dar cine bagă în seamă aceste programe! Se vorbește în spațiul public despre acestea? Felicitări pentru că și-a îndeplinit „misiunea publică”? O sintagmă ambiguă. Și de ce „felicitări” tocmai la aniversarea a 13 ani? Dar să nu facem „analiză pe text” la aniversarea TVR 3! Este foarte posibil ca acest comunicat să fi fost dat ca să-i fie satisfăcut orgoliul doamnei Ramona Săseanu, fost ziarist la TVR Craiova. E bine ca, din când în când, șeful ajuns mare la centru să-și amintească de unde a plecat și să-i felicite (doar nu-l doare gura!) pe pălmașii din provincie. 

În afara celor două festivaluri internaționale difuzate („George Enescu” și evenimentul de teatru de la Sibiu), TVR 3 pare să fie o televiziune cu producții făcute pe stoc. Adică, nu folosește nimănui, dar se difuzează pentru „a îndeplini misiunea publică a TVR”.

În prezent, TVR 3 nu figurează în sondajele de audiență realizate de compania Kantar Media. Probabil, SRTV l-a scos din monitorizări (ca să mai economisească bani?), pentru că nu-i folosea la nimic, nici măcar să vândă GRP-uri (publicitate)! 

Ultima prezență a televiziunii TVR 3 în sondaje a fost în iunie 2021, lună în care, la nivel național, a avut un rating mediu de 5.000 de telespectatori pe minut (toată ziua), iar în mediul urban, o medie de 3.000 de persoane pe minut. Asta este, într-adevăr, o „performanță” pentru un canal public! 

TVR 3 nu e decât peste Aleph News

După 13 ani de existență să ajungi la o audiență națională la nivelul unei comune și un rating urban la nivelul unei străzi. TVR 3 a ocupat locul 54 în topul televiziunilor cu cele mai mari audiențe, în luna iunie, dintr-un total de 73 de stații monitorizate. 

Mai mulți telespectatori decât TVR 3 au avut Taraf TV (8.000), TV Paprika (8.000), National Geographic (9.000), Comedy Central (10.000), Favorit TV (11.000) și multe alte televiziuni mici. 

Totuși, TVR 3 se poate consola în ultima sa apariție în sondajele de audiență că a avut un rating lunar mai mare decât Aleph News (4.000 de telespectatori pe minut), televiziunea de știri fondată de Adrian Sârbu, rămasă după un an de la lansare la stadiul de „revoluție neînțeleasă”. 

Decât să piardă vremea cu astfel de comunicate, care n-au nicio relevanță, conducerea SRTV ar face bine să se uite adânc în sondajele de audiență și să studieze în profunzime profilul telespectatorului român (utilizator de telecomandă și de internet). Și să caute răspuns la întrebarea: ce se întâmplă cu programele TVR 1 și TVR 2? De ce au audiențe atât de mici? De ce publicul ocolește canalele SRTV?

<strong>1 din 30 de români care se uită la televizor preferă posturile publice</strong>

În sondajul Kantar Media din septembrie 2021, TVR 1 a avut un rating la nivel urban de doar… 28.000 de telespectatori pe minut (toată ziua), de 10 ori mai mic decât PRO TV (283.000) și de patru ori mai redus decât Antena 3 (117.000). TVR 1 a ocupat locul 11 în clasamentul celor mai urmărite televiziuni de către orășeni. La rândul său, TVR 2 a avut o medie de 20.000 de telespectatori pe minut, la nivel urban, ocupând locul 15 în topul general. 

Poate că cifrele de mai sus nu sunt relevante, pentru că sunt măsurate în prima lună de toamnă, când românii abia au revenit din concedii în fața micilor ecrane. Dar să nu uităm că în septembrie s-a declanșat criza guvernamentală și a început valul 4 al pandemiei, iar TVR 1 a avut un rating de doar 28.000 de telespectatori în urban!

Totuși, cum este posibil ca aceste două televiziuni publice, TVR 1 și TVR 2, să aibă în septembrie o cotă cumulată de piață (de vizionare) de… 3,24%, la nivel național? Adică, doar 3,24% dintre românii care s-au uitat la televizor (pe telecomandă), în cursul lunii septembrie, au urmărit unul dintre aceste programe. În timp ce PRO TV a avut o cotă de piață de 18,1%, iar România TV, 7,72%! Pentru o televiziune publică, având două canale cu acoperire națională foarte bună, 3,24% este o cifră de-a dreptul umilitoare. 

Sigur că se pot găsi numeroase explicații, cea mai la îndemână ar fi că Ramona Săseanu este director… interimar! Dar cota de vizionare de 3,24% este mai degrabă pentru o televiziune publică cu 2.100 de angajațitemporar.  

Foto:  Inquam Photos / George Călin

Libertatea